Welkom bij de Beekvaarders...
De Saone en de Seille 2015-2016
In 2015 vertrokken we in Mei vanaf Fontenoy le Chateau richting St.Jean de Losne (vlakbij Dijon) met een Vision 4 een zeer comfortabel schip.
De eerste dag hadden we 11 sluizen op het canal de l'est alvorens de rivier te bereiken, vanaf dan was het zeer natuurlijk varen met enkele mooie tunnels en korte doorsteken die weer gekanaliseerd waren.
Het enige minpuntje op de Saone is dat men niet zoveel beschikbare plaatsen in het groen heeft om even aan te leggen, diegene die op de kaarten stonden waren soms gewoon niet meer aanwezig, aanleggen aan een vissteiger met een 15 meter boot verreist dan wel wat handigheid ;-)
Wat er wel was waren enkele mooie stadjes en met wat geluk vonden we overal wel een plekje om een bezoek te brengen, en tijdens de vaart dus een overweldigende natuur.
We hadden geluk met het weer droog en regelmatig veel zon, dat maakt natuurlijk ook veel uit !
----------------------------------------------------
In 2016 vertrokken we in mei vanaf Saint Jean de Losne naar Branges met een magnifique , een beetje een avontuur...
Bij onze aankomst op de haven van LeBoat kregen we te horen van Antje De dame die de basis runt dat het waterpeil meer dan 2 meter hoger is dan normaal en dat er dus stremmingen mogelijk zijn, de Seille het riviertje dat we op moeten om Branges te bereiken is gewoon onbevaarbaar de sluizen blijven daar tot nader order gestremd !
Wat kunnen we dan doen ? "Wel geniet van jullie vaartocht de Saone is bevaarbaar met wel wat stroming extra en desnoods vaar je maar door naar Macon of Lyon , we sturen dan wel een taxi om jullie op te halen... " Leuke uitleg maar ze zet niets op papier ...wie gaat de kosten betalen ?
Ik als verantwoordelijke schipper stel me daar wel vragen bij, alhoewel ik over een ICC (internationaal vaarbewijs ) en eigen DAS verzekering bij vaartochten met eigen of andere schepen beschik staat er duidelijk in het contract dat we de boot enkel mogen varen tussen ons begin en eindpunt , er zijn geen afwijkingen voorzien dus had ik graag iets op papier gezien.
We zijn vertrokken in de hoop dat het droog zou blijven en dat zodoende het waterniveau zou zakken en alles goed kwam wat de Seille betreft.
Eerst maar eens zien hoe de boot met zijn 60 Pk motor voor 14.5m x 4.10m zich zou houden in de stroming die er stond, het eerste stuk eens zien hoeveel dat juist was met de gps op onze smartphone. Dus voor stroom even meten en we liepen al dadelijk met 3/4 gas 12,7 km p/h even 180graden en tegen de stroom in haalden we 4.6 km p/h dus 8.1 km verschil....iets om rekening mee te houden bij het aanleggen en manoeuvreren.
Bovendien waren we niet alleen op het water, weinig scheepvaart maar des te meer bomen en takken, sommige bomen waren formaat houtzagerij en waren ook duidelijk recht afgezaagd en weggespoeld, De kleine en grotere takken vormden drijvende eilandjes waar vele vogels op verbleven ze verplaatsten zich al insecten zoekend als toeristen over het water, leuk, maar ook iets om rekening mee te houden om geen schade te varen.
Bij het aanleggen in Chalon sur Saone merkten we dat het water inderdaad tot over het jaag/fietspad stond en geen klein beetje, wel een voordeel je zag meer doordat je hoger lag ;-) en bij het aanleggen moest je gewoon even tegen stroom draaien en vooraan vastmaken je lag binnen enkele seconden mooi tegen de steiger gedrukt ... we troffen daar ook de eerste achtergelaten boot van LeBoat aan, ik kan me voorstellen dat je als onervaren crew de schrik van je leven opdoet wanneer je in die omstandigheden kennis maakt met het water en bootje varen, en het dan al vlug een te groot avontuur wordt voor sommigen, we zouden er nog 2 tegen komen die er de brui aan gaven en achteraf hoorden we zelfs dat er 2 boten helemaal niet gevaren hadden en die mensen heel de week in de vertrekbasis gebleven waren ! een dure caravan ....maar een wijze beslissing wanneer je geen vaarervaring hebt en je gezin/vrienden het niet leuk vinden om door dat gebrek aan ervaring risico's te nemen.
Wij vinden het spijtig dat men hier niet van tevoren een informatieve e-mail met een alternatief naar de klanten wordt gestuurd, de stremmingen waren op de website van het VNF gemeld sinds 11 mei dus in plaats van de mooie marketing mails had ik ook liever praktische info gezien en dat wil niet zeggen dat wij niet zouden gaan varen zijn maar we hadden alvast een beetje rekening kunnen houden met onze planning en de mogelijke uitwijking naar bijvoorbeeld het canal du centre of canal du bourgogne welke vanaf Saint Jean de Losne evengoed bereikbaar zijn en gewoon open waren.
We varen nu 7 jaar met leBoat en zijn over het algemeen tevreden, maar aan dit punt van praktische info kan er nog hard gewerkt worden, zonneschijn en rozengeur is mooi in folders, maar de praktijk op het water leer je niet in een uurtje uitleg ! en wanneer ikzelf en ons Linda met meer dan 30 jaar ervaring op zee, getijdewater , en binnenvaart af en toe dachten van wat is dat hier ... dan kan ik me voorstellen dat nieuwelingen geen tweede keer een boot huren, LeBoat neem dit mee, open en eerlijk informeren en alternatieven zoeken kan je klanten helpen behouden.
De natuur van de Saone is prachtig we zagen ooievaars broeden, een bever, en de vele roof en watervogels die in de planten en bomenrijke omgeving hun habitat vinden, ook voor vissers is dit een paradijs ,kwestie van eten en drinken zijn woorden ontoereikend deze verscheidenheid van keuzes is alleen in Frankrijk aanwezig, Leven als god in Frankrijk ...dat kan !
De route die we deden:
-Saint Jean De Losne Onze vertrekhaven en belangrijk kruispunt in Bourgondië je kan van hier alle kanten op en je vind er ook alles wat je nodig kan hebben in het stadje.
-Chalon sur Saone (5 uur varen en 2 sluizen met de stroom mee ! 27 euro havengeld.)Mooi om te bezoeken , zeker de kerk met de crypte is een buitengewoon bezoek ! veel gezellige winkeltjes en horeca een aanrader !
-Tournus (2 uur varen - steiger met gratis elektriciteit en water)
-Pont De Vaux (Buiten ons traject wegens de Seille gestremd tot nader order...16 euro havengeld, zeer vriendelijke behulpzame havenmeester)
-La Trucherre na de eerste sluis op de Seille, onmiddellijk terug vertrokken wegens de zeer onbeleefde en norse havenmeester ook de andere passant die er lag heeft losgegooid en is ons gevolgd...de eerste keer dat we in Bourgondië een onvriendelijke ontvangst kenden, er is dus altijd wel een uitzondering op de regel ,snel vergeten... ;-)
-Cuisery zeer vriendelijke mensen die direct enkele boten haaks op de steiger gingen leggen, ze lagen langszij de steiger door de hoge waterstanden de vorige periode maar normaal leg men daar achteraan haaks op de steiger aan ( Amarrage Perpendiculaire)
Enkel 1 boot wou niet meewerken, een Hollander ... die mocht dus vertrekken van de havenmeester, toch weer erg dat men zich niet normaal kan gedragen als gast.
Enfin wij lagen daar goed en mooi alles was er nieuw en er was zelfs een zwembad , enige opmerking de douches waren zo heet dat je er steriel onderuit kwam :-)
Het clubgebouw was met een buitenbar en omdat rekenen later op de avond blijkbaar teveel werk was moesten we met ons zeven in totaal maar 10 euro betalen ...het was gezellig volgens die fransen daar en dan moet geld niet zo !
Ook hier lag een achtergelaten boot van LeBoat, die zouden we nog terug zien, hij werd door de mensen van de haven afgeleverd in Branges toen wij er aangekomen waren, een aangenaam weerzien.
-Louhan even voorbij Branges onze eindbasis ligt Louhan, we hadden al afgesproken daar naartoe te gaan voor we vertrokken omdat het een mooi stadje is en wat bleek het had zelfs een mini Meir de arcades waren allemaal winkeltjes en horeca zaken de dames haalden hun hartje op en wij als heren verveelden ons daar ook niet gezien de toch wel grote verscheidenheid van interessante snuisterwinkels, we zijn bij aankomst na de middag geweest en dan vrijdag opnieuw enkele uren gaan wandelen daar echt de moeite en het liggeld is ontvangen door een Belg uit Brussel die daar het ambt van gemeenteontvanger uitvoert we moesten 7.40 euro betalen en kregen er zijn levensgeschiedenis als verhaal bij, gezellig en leerzaam ;-)
Om Louhan te bereiken kom je op een bepaald ogenblik aan een splitsing die duidelijk aangegeven staat maar het lijkt even op het amazonewoud waar je tussen de bomen nog net het water ziet daar moet je doorheen in de hoop dat er geen tegenligger komt want dan lig je echt in de takken, de sluis is ook een verassing geen enkel vorm van bediening of gebruiksaanwijzing in tekst, dus je moet zelf weten hoe een sluis werkt, ik vraag me af hoe mensen die dit nog nooit gedaan hebben erachter komen wat ze met die schuiven en draaiwielen moeten doen , ik denk dat men op het terras van het naast gelegen restaurant dikwijls een spektakel ziet !
-Branges de eindbestemming, een klein dorpje met wel alle faciliteiten zoals een supermarkt bakkers, beenhouwer enz
De mensen van LeBoat daar zijn een vriendelijke team dat we zeker als top professioneel mogen beoordelen, ze gaan heel ver in hun dienstverlening, Christel en Cohen bedankt voor de zeer fijne ontvangst en de aanrader van het perfecte restaurant l'Arlequin in Louhan , de vlotte afrekening , en de steeds aanwezige glimlach, dikke pluim!
--------------------------------------------
-De boot een Magnifique was op wat kleine gebreken na een prima en betrouwbaar schip, De kombuis is in tegenstelling tot die op de Vision wel goed bruikbaar om eten klaar te maken, gezien de goede werkbladruimte, een hekel punt blijft de eettafel de pootconstructie is gewoon hinderlijk en wie dit verzonnen heeft moest er blijkbaar nooit aan zitten of proberen aan de andere kant van de tafel zien te geraken, een centrale poot is toch niet zo moeilijk te maken in plaats van de kippenren/hindernisbaan die het nu is.
Bij manoeuvres in de toch forse stroming was de motor wat onder bemeten maar met aangepast vaargedrag lukte alles, zoals bij de meeste boten van LeBoat is het ontbreken van een de midden bolder in veel omstandigheden een gemis, spijtig want dit zou met weinig geld opgelost kunnen worden. Een lekkend raampje verhelpen we met een handdoek eronder en de ijskasten die niet goed sloten moesten we voluit laten draaien zodat de nachtrust met gebrom gepaard ging, ook dat went...
Terug naar huis ondertussen door het zuidelijk varen al 660 km, maar prachtig weer en de Franse wegen zijn prachtig en onderhouden dus nog en beetje vakantie en eind goed al goed !