Welkom op Beekvaarders.be

Watergekoelde uitlaatcollector bouwen

Aangezien na uitvoerig zoeken ook via internet een originele uitlaatcollector MET waterkoeling niet nieuw te vinden was in een voor onze motorruimte passende uitvoering heb ik maar besloten om met hulp van een vriend en bekwaam TIG lasser er zelf een te maken, vlug gezegd maar in totaal toch 40 manuren werk!
Het is dan ook millimeter werk omdat de collector op de bestaande aansluitingen en tussen verschillende leiding door moet passen. 

Het gebruikte Roest vast staal moet ook geschikt zijn en geloof me er zijn zeer veel soorten RVS... dus gebruik niet zomaar wat je kan vinden informeer je !


De lassen zijn allemaal uitgevoerd met TIG en de juiste lasbagetten voor de gebruikte RVS.
Iedere las is ook gedaan met in het werkstuk geblazen argon gas (daarom de alutape bij het lassen) om zodoende een hoogwaardige lasverbinding te verkrijgen zonder schroeiplekken en/of vervuiling van de las.


Ondertussen is het afgewerkte stuk op het motor revisiebedrijf afgeleverd en getest met de nodige drukproeven en 100 % ok bevonden.

Hieronder in beeld hoe we de mal maakten en vervolgens de nieuwe dubbelwandige collector:
Eerst zie je het origineel in aluminium , die na 36 jaar lekte en niet meer te repareren was , dan de mal en verder het langzaam vorm krijgen van de nieuwe.
Klaar voor afpersen en oppoetsen ,de motor kan nu afgewerkt worden door het revisiebedrijf en zal na proefdraaien de laatste week van februari geleverd worden voor montage in de boot...