Welkom op Beekvaarders.be

Project BO

In 1984 had ik een scheepje zien liggen in het Lobroekdok te Antwerpen en dat lag te koop (meest voorkomende bootnaam).

In januari 1986 lag ze er nog steeds en ik heb er een bod op gedaan voor de helft van de vraagprijs en, ik was eigenaar...

Aangezien ik vooral op de Delta wou varen moest er stevig aangepakt worden om niet te verzuipen met dat ding.

Eerst eens mee naar Colijnsplaat gevaren om te zien of de motor en aandrijving te gebruiken waren en dan na 1 weekend terug naar Hoboken de werf op.

Volledig kaal halen van al het plaatwerk binnen en buiten en de ramen verwijderen en dichtlassen , vlug gezegd maar dat betekende ook het interieur eruit en elektriciteit enz verwijderen.

Bleek dat de gasbun constructie een rotte plek had veroorzaakt in de spiegel, eruit gesneden en nieuwe plaat erin de nieuwe gasbun van een laag polyester voorzien en een degelijke afvoer onderaan voor water en gas indien nodig.

Alles in de zinkcromaat verf onder water en enkele lagen primer op romp en opbouw, afgelakt met 3 lagen 2C-lak.

Het onderwaterschip geschilderd met hechtingsprimer over de zinkcromaat en afgewerkt en 2 lagen antifouling.

Patrijspoorten geplaatst waar vroeger de rubberpees ramen stonden en een vluchtluik in het salondek, licht zat en alles kan open maar wordt er niet uitgedrukt in geval van..., en geen roest meer tussen de rubbertjes.

De reling volledig doorgetrokken, we gaan er de zee mee op dus praktisch en veilig gaat voor looks !

Ik had tijdens de ruime proefvaart gemerkt dat ze nogal makkelijk schommelde en op korte hogere golfslag hard klapte, ja de rompvorm is niet bepaald zacht te noemen, bijna plat.

Ik heb dan 650 Kg loodbroodjes ballast in het midden  aangebracht om haar wat te helpen met in het water te blijven en stabieler te liggen, en het lood koste mij niets buiten wat zweet, allemaal afbraak en zelf smelten, met een bak bier en vrienden kom je een eind ;-)

Achteraf bleek dat ze wat meer druk had in de golven en minder spontaan eruit sprong om dan met een klap te landen, voor mij was het een verbetering en ik nam geen risico omdat het lood bereikbaar was onder de vloer, ik had vlak voor de motorruimte in de woonruimte een opening gemaakt in het midden van 50 cm breed en ongeveer 2m lang een betonplex bak erin en daar een luik over gemaakt, een prima bergplek indien het lood er weer uit zou moeten, maar dat bleek een verbetering dus het bleef zitten.

Binnen alles ontroest en geprimerd en ook afgelakt en van Rockwool met dampscherm isolatie (ik werkte toen in de industriële isolatie sector) voorzien. Onder de waterlijn op de later onbereikbare plaatsen alles in de warme lijnolie gezet wat zeer goed beschermd tegen roest en water geen kans geeft om het metaal te bereiken.

De motorruimte volledig geïsoleerd met Lood-armaflex platen, wij deden ook acoustische isolatie ;-)... en geluid (dat zijn trillingen van de lucht) kan je alleen isoleren met gewicht en verschillende lagen absorptie dus alleen  met schuimnopjes kom je er niet.

De elektriciteit opnieuw aangelegd, kwam mijn avondschool opleiding toch nog van pas, dank je mama voor die trap tegen mijn kont !

De motor een groot onderhoud en alle slangen en bedrading vernieuwd, nieuw vetkoord en vet in de gland, de schroef laten nakijken bij Lips

Lang verhaal, maar de uren die ik eraan besteede waren nog veel langer ...alle dagen voor en na het werk en wat verlofdagen  "woonde" ik bij mijn boot voor bijna een half jaar, gelukkig had ik toen maar een latrelatie ;-)

Eind juni 1986 was ik klaar, eindelijk genieten, ik heb er nog 5 jaar mee gevaren, ik kon ze toen verkopen voor een heel mooie prijs en ben er op in gegaan.

Ik heb er die 5 jaar niet aan hoeven schilderen, een krasje op de schuurlijst daargelaten...

Een goed verfsysteem is goedkoper dan goedkope verf...en wanneer je raad vraagt aan mensen moet je die niet vragen aan die kerels in overall die alle jaren staan te schilderen, vraag het aan de mannen die in de clubkantine zitten en wiens boot al jaren glanst ... !

 

Hieronder wat foto's uit de oude doos :

Alles dichtgelast, geplamuurd geprimerd en de eerste laag donker blauw erop, de onderwaterprimer (zinkcromaat verf) staat er mooi bij, de reling verhoogt en doorgetrokken, geen schoonheidsprijs maar wel zo veilig voor mijn doel.
Op weg naar de steenbank om te vissen , ze ligt wat dieper en gaat door de kleine golfjes in plaats van te bokken en klappen....

Groetjes en vaar veilig!

 

Georges