Welkom op Beekvaarders.be

De motor een Perkins 4108-M van 1979 (36 jaar met 3621 uren op de teller) is ergens in Juli beginnen roken en via de uitlaat kwam er diesel op het water terecht en maakten we een witgrijze mist onder het varen.

Eerst de injecteurs maar eens laten reviseren, kleppen geregeld en filters vernieuwd,  resultaat noppes ...

Uiteindelijk hebben we besloten om naar Burcht te varen en de boot boven te halen, onder begeleiding van Ronny en Kamiel met hun boten dichtbij gezien het ons niet echt betrouwbaar leek om alleen te varen met deze gebrekkige motor.

De tocht verliep goed we hadden een goede tij met veel stroom, bijna springtij ,  dus dat ging vlot om 07.00 uur vertrokken in Yerseke, langs het kanaal door Walcheren naar Hansweert , om 9.30h de Westerschelde op en tegen 14.00h lagen we voor Burcht.

Eens boven op de clubwerf de motor er maar uitgehaald en gelijk de keerkoppeling ook, ik wist dat mijn demperplaat aan vervanging toe was gezien ze bij minimum toeren rammelde, dus gelijk alles maar nazien en reviseren.

De motorruimte mag na 36 jaar ook eens proper gemaakt worden, een nieuwe laag verf en isolatie zal al veel doen, de kosten wat spreiden we hebben 6 maanden de tijd dus dat moet lukken.

 

 

 

Ik ga dit verslagje vervolgen en foto's toevoegen naargelang het werk vordert ...

 

Motor - Keerkoppeling revisie 2015

 

De motor een Perkins 4108-M met 3621 uren op de teller na 36 jaar en keerkoppeling zijn eruit en klaar voor transport

 

De motorruimte na 36 jaar

 

De motorruimte nu ...

 
De paragon 24L keerkoppeling na 36 jaar

 

De paragon 24L keerkoppeling nu...

De keerkoppeling moest open omdat de ingaande as oliekeerring lekte en de olie in het vliegwielhuis van de motor terecht kwam, dit leidde tot steeds bijvullen van de ATF olie.

De oliekoeler (koperen vaatje) moest ook vervangen worden wegens een kleine lek waardoor wat  olie verdween met het koelwater.

 

Links de koppeling gesloten- midden open -rechts de sluitplaat met olie kanalen en borage (oliekeerring )en lager, ook de pakking moet vervangen worden.

 

De demperplaat die de koppeling met de motor laat samenwerken moet ook vervangen worden er rammelden enkele veren bij laag toerental...

Asgat 34mm -26 Tanden-Diameter 15.7 cm (157mm)
Merk Borg & Beck England - Nummer aan koppelingzijde : 53131AP-aproved   -  Nummer aan vliegwielzijde  : 54019

De motor zoals die eruit zag in de boot

 
Gelukkig is het zomerseizoen voorbij en kan ik onder de koepel buiten wat stunten met
Kettingblokjes en onderdelen , ons Linda bekijkt me wel wat raar ...

Ondertussen zijn we klaar met de revisie en ligt de motor er terug in en hebben we ons bootje weer op het Veerse meer liggen , de vaart verliep vlekkeloos en het gevoel van de motor is alsof er een nieuwe in ligt, wat feitelijk ook zo is, de volledige aandrijving motor, keerkoppeling, lagers, schroefas, alles is gereviseerd of nieuw, en dat geeft ons hopelijk weer wat jaren van zorgeloos varen.

 

Diashow revisie