Welkom op Beekvaarders.be

Van Boofzheim naar Hesse doorheen Straatsburg

Vrijdag 19 mei om 7h vertrokken in Burcht om de bemanning in Berchem en nadien in Paal op te halen, het weer was miserabel...en de rit naar Molsheim waar we een hotel geboekt hadden was dus nat en koud de temperatuur rond 10 graden en de ruitenwissers deden overuren, "hopelijk wordt dat anders" zoemde door de bus ...

Het hotel Buggati was perfect voor een doorreishotel en de omgeving was met het Bugattimuseum en de plaatselijke tapabar een succes, en zowaar bij het buitenkomen uit die bar was het droog en deed het zonnetje moeite om ons op te vrolijken.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

20 Mei 2017 vertrokken we met 8 personen aan boord vanuit Boofzheim met de Salsa 9 een 14.50 x 4.10 huurboot van Leboat .

De ontvangst op de basis was vriendelijk en ontspannen, we mochten snel vertrekken zonder veel gedoe, en na het inladen van onze inkopen (wel wat weinig he Jan...)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

waren we dus al snel onderweg naar de eerste sluis.

De sluizen op dit traject zijn automatisch enkel de bediening in gang zetten door de blauwe stang omhoog te drukken en de rest gaat dan vanzelf.

Het eerste traject zou ons naar Strasbourg brengen en is een lang recht kanaal vanaf Boofzheim tot Straatsburg een mooi traject maar wat vlak en weinig verassingen.

Straatsburg ...

Bij het invaren van de stad kom je aan een kruispunt waar je 90 graden stuurboord uit moet volgens de kaart hier staat echter een doorvaart verbod bord ??? even stil liggen en de kaart nogmaals bekijken , ja we moeten hier doorvaren , dus terug wat gas erop en plots worden we van de wal aangeroepen, ik denk wat nu ??? roept die vent dat we even moeten blijven stil liggen voor een foto !!! .

Ik gelijk door natuurlijk en wat verder kom je aan een lage brug over het water met ervoor enkele gele remmingpalen , daar dus even tegen gaan liggen en ik zie plots op de laatste paal een klein geel plaatje met een drukknop eronder, na drukken gaan er op de wal enkele belletjes rinkelen en slagbomen naar beneden en zowaar dat ding gaat omhoog, wat duidelijke info betreft kan dit enige verbetering wel hebben en dat blijkt later voor anderen ook zo te zijn (we roepen bij een wandeling nog bezoekende schepen aan die voor het bord liggen te draaien...)

De jachthaven van Straatsburg is een zootje, weliswaar mooie nieuwe steigers maar geen enkele vermelding waar je te melden, dus maar de eerste de beste vrije plek gebruiken en we liggen vast.

We lopen naar het havenkantoor en dat blijkt gesloten te zijn, er hangt wel een telefoonnummer maar ik denk... ze zoeken het maar uit, en meestal belt er dan toch een vaste ligger de havenmeester op wanneer er bezoekers aanleggen... en ja hoor, een half uur na onze aankomst staat hij er.

Vriendelijk en niet gehaast worden we gevraagd na het nuttigen van ons drankje dat we ondertussen genoten even langs kantoor te komen, we doen dat en daar krijgen we te horen dat er geen douches of sanitair beschikbaar zijn !

De brave man geeft ons wel een stratenplan en wat info gezien we dus een ganse dag in Straatsburg willen doorbrengen willen we gelijk 2 nachten betalen en dat kost enkel om 2 bolders te gebruiken 50 Euro, wel wat triest van voorzieningen voor de stad waar het Europees parlement met zijn Wc's van 25.000 euro per stuk staan... en een miljarden gebouw dat slechts 2 dagen per maand gebruikt wordt.

Straatsburg is een prachtige stad, je kan niet alles zien in 1 dag maar de echte binnenstad is een feest voor het oog en voor mensen die van cultuur en lekker eten houden een traktatie !

Ook grote contrasten worden ons deel zo zie je hier enorm veel geëtaleerde rijkdom en gelijktijdig veel bedelaars en mensen die op de straat en onder bruggen slapen en leven, een voor de meeste mensen "normale" westerse stad dus, maar het blijft voor mij een teken dat we niet goed bezig zijn met zijn allen.

 

 

 

 

 

 

 

 

Na onze lunch hadden we zoveel pizza over dat we met de onaangeroerde stukken een doos over haden die namen we mee op onze wandeling, maar toen we weer onder een brug een oudere man tegen kwamen die daar woonde hebben we die doos met wat geld erbij aan hem gegeven, even gedacht "zou hij niet beledigd zijn" maar zijn ogen en glimlach vertelden ons dat hij er heel blij mee was en na een handdruk liepen we verder, ik was persoonlijk niet echt overtuigd dat de wereld nu gered was...

Bij het terug wandelen naar de boot kwamen we langs het kanaal nog enkele verassingen tegen, Beverratten en een zwanennest, dat laatste was even spannend ik en Linda liepen er vlot voorbij maar de anderen die iets achterop waren lieten zich verassen door de vaderzwaan die uit het kanaal kwam en het paadje liep tussen hem en zijn broedend vrouwtje in, ja dat leverde even een boze papazwaan en een geschrokken gezelschap op, ik kon er wel mee lachen maar stond dan ook veilig verderop.

Avonds nog lekker nagenoten van ons bezoek  en goed geslapen na de inname .

We voeren al vrij vroeg weg en passeerden toen het gebouw van de EU dat vlak naast het kanaal ligt, zeer indrukwekkend en een spiegel waarin je de hele omgeving ziet, ik dacht toen het zou beter de spiegel van de mensen hun bekommernissen zijn of hoe je tegelijk warm en koud kan worden van mooie dingen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

We waren nu op weg naar Saverne als volgende hoogtepunt en na een overnachting onderweg bereikten we deze zeer mooie kleine stad.

Hier bleven we ook gelijk 2 nachten en we lagen op een toplocatie, een vriendelijke havenmeester, goed sanitair en een fantastische omgeving, er is op de jachthavenkade zelfs een minigolf parcours  en verschillende zithoekjes en een bar en ijscreembar.

Saverne is in oppervlakte een groot dorp maar het ademt als een stad waar vele grote steden een voorbeeld aan kunnen nemen, alles geeft er de indruk dat de stad er voor de mensen is, gezellig marktplein met vaste antieke paarden draaimolen voor de kinderen of romantische zielen,

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

leuke terrasjes, mooie winkelstraat , veel vuilbakken zodat er geen peuken of andere rotzooi op straat ligt, zeer mooie gebouwen die ook gebruikt worden en in originele staat bleven , kortom een stad die leeft en multicultureel overkomt en zeker een bezoek verdient.

Het uitzicht op het kasteel voor onze ligplaats is gewoon indrukwekkend met de bergen op de achtergrond, hier kreeg ik terug zin om te schilderen.

Tunnels en Lift

Even wachten op groen licht daar want het is natuurlijk enkele richting in de tunnels die slechts 5,5m breed zijn.

De eerste tunnel is ongeveer 2,5km lang en het is verplicht om de navigatieverlichting aan te steken maar een schijnwerper hoeft hier niet de verlichting is voldoende om veilig koers te houden, de tweede tunnel is "slechts" een 450 meter en bij het verlaten van deze tunnel kom je bijna onmiddellijk bij de grote kom voor de lift van Arzviller hier is het op je beurt wachten , we hadden 3 schepen voor ons en die konden er gelijk in toen de lift beneden was, wij gingen er samen in met een rondvaartscheepje van een 20m, het is indrukwekkend om op deze wijze 47 meter te stijgen en zodoende 17 sluizen te overbruggen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hesse onze eindhaven, de ontvangst was weer zeer vriendelijk en ontspannen op zijn Frans dus alles was weer prima in orde sanitair en sfeer ok zoals we gewoon zijn  bij Leboat en over het algemeen in Frankrijk.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hieronder nog wat foto's van deze mooie tocht, geniet ervan of nog beter doe het zelf eens